salam تفاوت های تغذیه ای قسمت های مختلف مرغ
نکا موزیک
این سایت توسط ربات مدیریت میشود

تفاوت های تغذیه ای قسمت های مختلف مرغ


ایرانی نیوز : همه گوشت ها چه سفید چه قرمز منبع غنی پروتئین هستند که در طول دوران رشد و ترمیم به ویژه در کودکی و بلوغ سالمندی با آن نیاز داریم میزان پروتئین گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو یکسان است اما انرژی دریافتی از آن به علت داشتن چربی پایین تر به مراتب کمتر میباشد.
گوشت مرغ 
گوشت مرغ از نظر تغذیه ای منبع مناسب  و خوبی از لحاظ آهن و پروتئین و ویتامین دی محسوب می‌شود این گوشت از نظر پروتئین اسیدهای آمینه ضروری نسبت به گوشه‌ای یا کمبودی نداشته با این تفاوت که فاقد چربی های بالا و کلسترول گوشت گاو و گوساله کلسترول گوشت مرغ کمبود و بافت‌های رابطه موجود در آن کم می باشد و همین از  بالا رفتن ارزش غذایی آن گشته و از نظر هضم گوشت نیز برگوشت قرمز ارجحیت دارد گوشت مرغ از لحاظ کیفیت پروتئینی همانند سایر گوشت ها از نظر میزان چربی به استثنای گوشت ماهی دارای پایین ترین میزان چربی می‌باشد.  همچین مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین b۳ باشد علاوه بر آن مرغ منبع خوبی از ویتامین b۶ نیز می باشد که وجود این ویتامین باعث می شود یک غذای مفید باشد یک مرغ دارای قسمتهای مختلف نظیر سینه ران پوست بال و جگر و سنگدان می باشد که ارزش‌های تغذیه قسمت های مختلف بسیار متفاوت هستند
ران مرغ 
ران مرغ را هم از لحاظ مواد مغذی و ویتامین‌ها و املاح همانند سینه مرغ بوده با این تفاوت که میزان درصد چربی بالا تری داشته و میزان پروتئین آن کمتر می باشد به طوری  که سینه مرغ ۲۳ و  نیم درصد پروتئین و ۱.۱۲ درصد چربی دارد در حالی که این رقم برای ران مرغ به ترتیب ۲۰.۲ و ۴.۳۷ درصد می باشد لذا افرادی که باید وزن خود را کاهش دهند و یا افراد مبتلا به بیماری هایی نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی بهتر است از سینه مرغ استفاده کنند.
سنگدان دل و جگر مرغ
سنگدان و دل و جگر مرغ بسته بندی شده که این روزها در بسیاری از مرغ فروشی ها و حتی در فروشگاه های بزرگ مواد غذایی عرضه می شوند در واقع نوعی گوشت احتشایی به حساب می‌آیند گوشتهای احتشایی چربی بسیار بالایی دارد و هر چند که در دسته گوشت  ها قرار میگیرند و پروتئین و سایر ترکیبات گوشت را دارا هستند اما کلسترول و چربی شان  بسیار بالاست و به همین دلیل مصرف آنها باید محدود شود و حداکثر ماهی یکبار یا هر دو ماه یکبار در برنامه غذایی گنجانده شود میزان آهن سنگدان و دل مرغ تقریبا برابر با گوشت مرغ و حتی کمی پایین تر است و اگرچه باقی این ترکیب ها دارای درصد بالاتر هستند ولی آهن از نوع آهن هم است که جذب بالایی دارد حتما شنیده اید که جگر به دلیل دارا بودن آهن فراوان برای کم خونی مفید است اما به یاد داشته باشید که این منبع آهن بسیار پر چرب بوده و می تواند به راحتی اضافه وزن و چاقی را به دنبال داشته و در عین حال سلامتی قلبی عروقی را هم به مخاطره بیاندازد در حالی که منابع کم چرب تری از آهن نیز وجود دارد.
بال و پای مرغ
بال و پای مرغ بسیار چرب بوده و بالاترین درصد چربی را در میان قسمتهای مختلف یک مرغ به خود اختصاص می‌دهند پروتئین بال و پای مرغ بوده و برای افراد دارای کلسترول بالا مضراست مصرف گوشت سینه برای این افراد بهتر است چون گوشت  این قسمت  اگرچه سفت تر است اما کلسترول  کمتری دارد .
منبع : مجله دنیای تغذیه

لینک منبع

برچسب ها :



Source link

برچسب ها :
  • ۰ نظر
  • هنوز نظری برای این مطلب ارسال نشده ، نفر اول شما باشید!

    نظرات بسته شده است.